Kilka tygodni temu urzędy zaczęły blokować możliwość uzyskania zezwoleń na pracę lub pobyt i pracę dla cudzoziemców zatrudnionych w tzw. firmach outsourcingowych.
Pierwotnie blokada polegała na wzmożonym zainteresowaniu prowadzoną działalnością podczas procesu legalizacyjnego. Osoby składające wnioski były proszone o odpowiedź na pytania, które miały na celu ustalenie, czy dana działalność nie jest rzeczywistą pracą tymczasową.
W ramach pytań zadawanych wnioskodawcom, urzędy wojewódzkie prosiły o informacje dotyczące posiadanych zasobów potrzebnych do świadczenia usług (np. umowy najmu, faktury za zakup towarów, środków trwałych itp.). W przypadku firm, które nie są agencjami pracy, a jednocześnie świadczą usługi z zakresu outsourcingu nieprawidłowego, procedura kończyła się brakiem pozytywnej decyzji ze względu na nieuzupełnienie braków formalnych.
W nieco późniejszym czasie, wojewodowie zaczęli informować pełnomocników reprezentujących wnioskodawców o faktycznej blokadzie legalizacji przypadków dotyczących tzw. firm outsourcingowych poprzez wysyłanie pism. W pismach tych informowani jesteśmy, że są one wysyłane na skutek decyzji Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego, który stwierdza niemożność wydawania zezwoleń na pracę dla cudzoziemca, który jako pracownik podmiotu powierzającego wykonywanie pracy ma zostać udostępniony innemu podmiotowi lub innym podmiotom na zasadach innych niż dotyczące pracowników tymczasowych. Dodatkowo, pisma informują o obowiązku organów dostosowania procedur od dnia 1 maja 2023 roku, zgodnie z wyrokiem NSA III OSK 5047/21, co spowoduje zmianę dotychczasowych zasad wydawania zezwoleń na pracę.
Link do wyroku: https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/B0B1A259AD
Chodzi oczywiście o sytuacje, w których personel byłby de facto przekazywany Klientowi, do jego samodzielnego nadzoru (czyli wspomniany powyżej outsourcing nieprawidłowy).
Mówimy tutaj o sytuacjach, w których personel jest faktycznie udostępniany Klientowi, który sprawuje nad nimi samodzielny nadzór, co jest uznawane za nieprawidłowy outsourcing. Warto zaznaczyć, że od kilku lat jednoznacznie informujemy naszych klientów, że działalność polegająca na udostępnianiu lub wynajmie pracowników nie jest właściwym outsourcingiem, a jedynie pracą tymczasową.
Niestety, nasi konkurenci próbowali omijać ograniczenia wynikające z ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych, stosując takie praktyki. Brak działań ze strony urzędów powodował, że wiele firm nie przestrzegało przepisów. Jednakże teraz sytuacja się zmieniła. Naszym zdaniem prowadzenie takiej działalności (nazywanej outsourcingiem personalnym, body-leasingiem, itp.) w sposób stanowiący jedynie pracę tymczasową pod inną nazwą nie ma podstaw prawnych.
Niemniej jednak, z uwagi na fakt, że nieprawidłowy outsourcing był prowadzony na dużą skalę, zaczęto podejmować działania mające na celu jego wyeliminowanie. Wskazany powyżej wyrok NSA odnosił się przede wszystkim do sytuacji, w której pracownicy byli udostępniani Klientowi do jego samodzielnego zarządzania – czyli rekrutowani, zatrudniani i wysyłani bezpośrednio przez firmę outsourcingową. Tymczasem, w prawidłowym outsourcingu specjalistyczna firma przejmuje cały proces od innego podmiotu, z którym wcześniej zawarła umowę. Tego typu usługi są już od dawna dostępne na rynku, np. w dziedzinach księgowości, IT, budownictwa, ochrony, sprzątania itp. W związku z powyższym, należy odróżnić outsourcing prawidłowy od nieprawidłowego.
Największe urzędy wojewódzkie w Polsce obecnie wymagają od wnioskodawców złożenia dodatkowego oświadczenia o następującej treści:
Mimo braku definicji legalnego outsourcingu usług w przepisach, urzędy wprowadziły istotną blokadę legalizacyjną dla takiej działalności. Kolejne rozwiązania prawne mające na celu zakończenie praktyk stosowanych w pracy tymczasowej pod przykrywką outsourcingu są obecnie opracowywane w planowanej ustawie o zatrudnianiu cudzoziemców, która ma wejść w życie jeszcze w tym roku.
Z kolei, zapowiedziane masowe kontrole Urzędów Skarbowych mogą podważyć zasadność faktur za usługi outsourcingowe i ich zaliczania do kosztów firmy.
W rezultacie wielu przedsiębiorców zmuszonych jest do przebudowy swojej działalności i zastąpienia firm outsourcingowych agencjami pracy tymczasowej. Jedno jest pewne – dotychczasowe praktyki w zakresie outsourcingu pracowniczego są powoli kończone.
Zapraszamy do skorzystania z naszej bezpłatnej infolinii, jesteśmy specjalistami w tej dziedzinie, a Jakub Sabatowski z chęcią odpowie na wszelkie nurtujące pytania:
+48 606 371 628